Zöld röpirat

A környezet mint inspiráció?

Zöld röpirat a reklámszakmához

Már a 60-as évek óta beszélünk környezetvédelemről.

Már a 80-as évek óta beszélünk fenntarthatóságról.

Már a 90-es évek óta beszélünk klímaváltozásról.

Mégsem történt jelentős változás. Egyre több erőforrást használunk el, egyre több hulladékot termelünk és egyre pazarlóbban élünk. Ez így nyilvánvalóan nem mehet tovább.

De mi köze ehhez a reklámnak?

  1. Aktualitás: Változnunk kell, mert a világ s benne az ügyfelek, partnerek, emberek változnak. Ma már nem divatos, hanem aktuális „zöldnek” lenni. A legfejlettebb piacokon egyre több ügynökség működik „green ad agency”-ként. Valós piaci igény nélkül nyilván nem léteznének.
  2. Felelősség: Változtatnunk kell, de megszokott életmódunkat átalakítani nem könnyű. Ha teljesen felesleges javak fogyasztására rá tudunk beszélni tömegeket, akkor a javunkat és a jövőnket szolgáló változásra még egyszerűbben, hisz elképesztően komoly erő van a kezünkben, s ez valódi felelősség.
  3. Érintettség: Ha nem változtatunk, akkor nagyon rövid időn belül valódi válsághelyzetbe kerülünk – a mostaninak csak a gazdasági részét hangoztatjuk, pedig ennél többről van szó. Végzetes erőforrás hiány és az ebből fakadó konfliktusok, nehezen elviselhető klíma, romló életkörülmények, hirtelen demográfiai változások, tömeges migráció, instabillá váló gazdaságok… stb. Ezt már semmilyen szempontból nem nevezhetjük reklámbarát környezetnek.

Kell ennél nagyobbinspiráció?

Néhány ötlet mit tehet a reklámszakma a környezetért:

Stratégiai tervezés

  • Felismeri a vállalati működés új logikáját. Az eddigi egysíkú megközelítés helyett egyre többen vallják a „triple bottom line”, vagyis a 3P elvét (People, Planet, Profit).
  • Felfigyel a tudatosan vásárlók és fogyasztók Magyarországon is érzékelhető és növekvő rétegére. Új vásárlási és médiafogyasztási szokásaikkal egyre jobban befolyásolják a piacot.

Mindennapi működés

  • Kiszámolja mennyi CO2-t termel mindennapi működése során az ügynökség, a keletkezett mennyiséget legalább részben igyekszik megváltani az erre szakosodott szervezeteknél.
  • Energiahatékonysági auditot készíttet, s ennek megfelelően jelentősen csökkenti energiafelhasználását – korszerű fűtési, hűtési rendszert alkalmaz, szigetel, megújuló energiát használ, energiatakarékos világítást és berendezéseket alkalmaz.
  • Szelektíven gyűjti a hulladékot és újrapapírt használ – ha szükséges.

Reklámkészítés

  • Távoli, nagy utazási költséggel és CO2 kibocsátással járó filmkészítés helyett hazai helyszíneken forgat.
  • Kisebb és költséghatékonyabb production team-et alkalmaz.
  • A filmek díszletében környezetbarát, energiatakarékos elemeket is alkalmaz – elektromos autó, napelem, kompakt fénycső, LED-es világítás, kerékpáros közlekedés, szelektív hulladékgyűjtő…stb.
  • A kreatívba lehetőség szerint beleszövi a természeti környezet megóvását, tudatos használatát.
  • Beszállító partnereitől is elvárja CO2 kibocsátásuk csökkentését.

Médiavásárlás

  • Előnyben részesíti a digitális média használatát a nagy nyersanyagszükségletű és ezáltal sok hulladékot termelő felületekkel szemben.
  • Kerüli a felesleges környezetszennyezéssel járó médiumokat – pl. teherautós mobil óriásplakát.
  • A nagy energiaigényű és környezetterhelésű közterületi eszközök (pl.: reflektoros óriásplakát) helyett új kreatív ötleteket alkalmaz – pl.: alacsony energiafelhasználású, vagy megújuló energiát használó eszközök, természetes anyagokból készült egyedi megjelenések (szalmabála, gabonakör, hószobor), „green graffiti” – vízsugárral mosott feliratok a városi járdákon…stb.
  • Elhasznált reklámeszközeit újrahasznosítja – pl.: építkezési reklámhálóból készült táskák, reklámajándékok.

Event

  • Csökkenti eseményei CO2 kibocsátását – megújuló energiaforrásokat és alacsony energiaigényű eszközöket használ, csökkenti a keletkezett hulladékot, melyet szelektíven gyűjt, újrahasznosítható installációt épít.
  • Beszállító partnereitől is ugyanezt várja el.
  • Civilek bevonásával tudatformáló programokkal, zöld témákat népszerűsítő új ötletekkel színesíti az események programját.

Nyomda

  • Környezetbarát alapanyagokat – pl.: újrapapírt, természetes alapú festékeket használ.
  • Csökkenti a keletkező hulladékot, amit természetesen szelektíven gyűjt.

Csomagolás

  • Csökkenti a felhasznált anyagok mennyiségét.
  • Természetes, könnyen lebomló vagy újrahasznosítható és visszaváltható anyagokat alkalmaz.
  • Kerüli felesleges csomagolás – mint például a kettő az egyben kiszerelés – és az azonnal a hulladékgyűjtőbe kerülő promóanyagok használatát.

Külső, Belső PR

  • „Zöldítő” (greenwashing) üzenetek helyett valódi „zöld” tetteket, elkötelezettségeket népszerűsít, erről igyekszik meggyőzni megrendelőjét.
  • Mind saját, mind ügyfelei munkatársait bevonja a társadalommal, környezettel kapcsolatos kommunikációjába.

Direkt marketing

  • On-line eszközök használatát preferálja a papír alapúak ellenében.
  • Pontosabb, jobban célzott adatbázist épít, hogy csökkentse a felesleges eszközhasználatot és hulladéktermelést.
  • Amennyiben papírt használ, törekszik az újrahasznosított nyersanyag és nem mérgező nyomdai nyersanyagok alkalmazására.

Reklámajándék

  • Természetes vagy újrafelhasznált anyagokból készült egyedi termékeket talál ki.
  • Előnyben részesíti a megújuló energiát használó technikai berendezéseket, mint például az elem nélküli, feltölthető zseblámpa vagy a napelemes hordozható rádió.

CSR

  • Kreativitásával, tudásával, piacismeretével és média felületeivel támogatja a civil szervezetek munkáját.

Integráltkommunikáció

  • Az ügyfél CSR tevékenységét lehetőség szerint beleszövi a termék vagy imidzs kommunikációba.

Mindez természetesen csak amolyan gondolatébresztő. A többi már a reklámszakma dolga, hiszen a Föld erőforrásaival ellentétben a  kreativitás kifogyhatatlan…